Sustainability & greenwashing
Czy jesteście fanami młodej szwedzkiej aktywistki czy sceptycznie patrzycie na jej coraz bardziej medialne działania, trudno dziś, w 2020 roku w pełni uniknąć styczności z zagadnieniem ekologii. Niewinna rozmowa o pogodzie szybko przeradza się w dyskusję o klimacie i szybko orientujecie się czy Wasz rozmówca to negujący zmiany klimatyczne climate denier czy raczej eco freak, którego stopa nie stanie w sieciówce.
Nasz słowniczek słów dotyczących zmian klimatycznych otwiera sustainability (noun.), czyli zrównoważenie. Nie chodzi tu o kontrolę emocji, a raczej kontrolę korzystania z materiałów w sposób, który zapewni trwały dostęp do nich i zapobiega wyczerpaniu przed nadużycie.
Przymiotnik sustainable (adj.) najlepiej wytłumaczyć w oparciu o źródła energii. Energia oparta o węgiel i inne paliwa kopalne (fossil fuels) będzie musiała zostać zastąpiona, gdyż pewnego dnia złoża zostaną wyeksploatowane do końca. Wiatru, prądu morskiego czy słońca nie da zużyć i dlatego są źródłem sustainable energy.
A large international meeting was held with the aim of promoting sustainable development in all countries. (Źródło: Cambridge Dictionary)
To achieve the sustainable development goals, the world will have to shift its thinking from the national toward the urban. (Źródło)
Discover a world of innovative projects creating possibilities for a sustainable future. (Źródło)
Podczas Expo 2020 w Dubaju stanie pawilon Terra (ziemia) w całości dedykowany sustainability. W pięknym spocie promującym organizatorzy zachęcają do udziału w podróży, podczas której zwiedzający zapoznają się z pięknem natury i tym jak ludzkość na nią wpływa (zobacz) Idealna lekcja o środowisku? Być może. Mam jednak nieodparte poczucie, że to także idealna lekcja greenwashingu. Czym jest ten greenwashing? Moglibyśmy go przetłumaczyć jako “eko ściema” lub “zielone kłamstwo, choć w języku polskim często korzysta się po prostu z angielskiego słówka. Greenwashing to chwyt marketingowy stosowany często przez wielkie korporacje, by wybielić się w oczach konsumentów. Ekologiczne działania mają zatuszować negatywny wpływ na środowisko takich gigantów i są niewspółmierne w zestawieniu z podstawową szkodliwą działalnością firmy. Pamiętacie akcję Coca-Coli, podczas której firma wysyłała polskim influencerom puste plastikowe butelki, by zachęcić do recyclingu? Więcej przykładów greenwashingu znajdziecie tutaj.
Greenwashing może przybierać też inną twarz. Gdy na półce w sklepie znajdziecie kosmetyk w szklanym opakowaniu, określony jako naturalny, jednak po analizując skład poza naturalnymi olejkami odkrywacie w nim także całkiem nieprzyjazne skórze substancje chemiczne. Znacie to może z naszego podwórka?
Jeśli zainteresował Was temat sustainability, możecie także spróbować przygody z sustainable living. Internet pełen jest inspiracji takich jak ten artykuł „12 ways to live more sustainably”
Autorka tekstu: Joanna Ziajka
Archibald / kursy angielskiego